9 Şubat 2015 Pazartesi

Bülbülü Öldürmek - Harper Lee

BÜLBÜLÜ ÖLDÜRMEK
Orijinal Adı: To Kill A Mockingbird 
HARPER LEE
Çevirmen: Ülker İNCE
Sel Yayınları
Aralık 2014, 3. Basım
(Orijinal İlk Basım 1960)
357 Sayfa


AFD:
  "Bülbülü Öldürmek" yıllardır okumak istediğim bir kitap, bir kaç yıl önce Oda Yayınları çevirisini almış okumak istemiştim fakat tavsiyeler Oda Yayınları çevirisinin çok kötü olduğunu yönünde olunca elim bir türlü kitaba gitmemişti. Sel Yayınları'nın çevirisinden herkes memnun olunca "Bülbülü Öldürmek"i okumak için gerekli şartlar artık olgunlaşmış oldu.

  Kitabımız Jean Louse "Scout" Finch adında ilkokul çağında olan bir kız çocuğunun gözünden aktarılıyor. Scout ve abisi Jem sıradan çocuklardır. Babaları Atticus ise yaşadıkları Maycomb kasabasında avukatlık yapmaktadır. Kitabın anlatıldığı dönemde zencilere hâlâ ikinci sınıf insan gözüyle bakılmaktadır. O dönemde Atticus bir zenciyi savunmak üzere mahkeme tarafından görevlendirilir. Fakat kasaba halkı savunacağı kişinin suçlu olduğuna peşinen hüküm vermiştir ve Atticus'u onu savunduğu için şiddetle eleştirmektedir. Bu eleştiriler Scout ve Jem'in kulağına ulaşır. Kitabın güzelliği işte burada başlıyor. Atticus'un davranışı, çocuklarını yetiştirme tarzı ve onların iyi birer insan olmaları adına verdiği öğütler insanı gerçekten etkiliyor.  Ben bu kitabı okuyan her ebeveynin Atticus'tan çok fazla etkileneceğini düşünüyorum. Atticus gibi bir baba olabilmek...

  Harper Lee bu romanı 1936 yılında, on yaşındayken yaşamış olduğu benzer bir olaydan etkilenerek yazmış ve romanda kapı komşuları olan Dill adlı karakter de gerçek hayatta kapı komşusu olan Truman Capote'ymiş.

   "Bülbülü Öldürmek" için yıllardır "Harper Lee'nin yazdığı tek kitap" denir. Aslında öyle olmadığı bugünlerde ortaya çıktı. Harper Lee, "Go Set a Watchman" ismiyle "Bülbülü Öldürmek"in devamı olan bir kitap yazmış fakat yayıncısının tavsiyesi üzerine yayınlamamış. Yani aslında "Bülbülü Öldürmek" Harper Lee'nin yazmış olduğu tek kitap değil, basımı yapılan tek kitabıymış. Linkte bulunan bilgiye göre de "Go Set a Watchman" 14 Temmuz'da piyasaya sürülecekmiş. Ben aynı tarihte Türkçe çevirisini de okuruz diye düşünüyorum.

  "Bülbülü Öldermek"in, yönetmenliğini Robert Duvall'ın yaptığı 1962 yapımı 3 Oscar'lı (En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Sanat Yönetmeni, En İyi Uyarlama Senaryo) bir filmi de bulunmaktadır.


Maycomb Kasabası 
10goldmockingbird


Altı Çizilesi:
  Sıfatları kaldırırsan geriye gerçekler kalır. 

  Ortalıkta silah bulundurmak demek, başkalarının seni vurmasına davetiye çıkarmak demektir.

  Başka insanların yüzüne bakabilmek için ilk önce kendi yüzüme bakabilmeliyim. Çoğunluğa bağlı olmayan tek şey insanın vicdanıdır.

  Bazen bir adamın elindeki İncil, babanın enindeki viski şişesinden daha tehlikeli olabilir.


Kitap Tanıtımından:
  1960 yılında yayımlandığından bu yana bütün edebiyatseverlerin gönlünde özel bir yer edinen, Pulitzer ödüllü Bülbülü Öldürmek, Amerika'nın güneyinde yaşanan ırkçılığı ve eşitsizliği bir çocuk kahramanın, Scout Finch'in gözünden anlatıyor.

  Harper Lee, kullandığı yalın ama çarpıcı dil aracılığıyla adalet, özgürlük, eşitlik ve ayrımcılık gibi hâlâ güncel temaları, Scout'ın büyüyüş öyküsüyle birlikte dokuyarak, iyilik ve kötülüğü hem bireysel hem de toplumsal düzeyde mercek altına alıyor. Bir "zenci"nin haksız yere suçlanması üzerinden gelişen olaylar; önyargılar, riyakârlık, sınıf ve ırk çatışmalarıyla beslenen küçük Amerikan kasabasının sınırlarını aşıp, insanlar arası ilişkide adaletin ve dürüstlüğün önemini anlatan evrensel bir hikâyeye dönüşüyor. Etkileyici gerçekliği ile ürperten, "insani" vurgusuyla sarıp sarmalayan, çağdaş dünya edebiyatının en önemli örneklerinden biri olan bu klasik roman, Ülker İnce çevirisiyle tekrar Türkçede.

  "İstediğin kadar saksağanı vur vurabilirsen ama unutma, bülbülü öldürmek günahtır."

nytimes.com
Harper Lee Hakkında:
   28 Nisan 1926 Alabama doğumlu olan yazar Harper Lee, Huntington Koleji ve Alabama Üniversiteleri'nde okudu. Bir süre Alabama'nın Oxford kentinde eğitim gördükten sonra, Eastern Air Lines'ta işe girdi. Birkaç kısa hikâye yazan Lee, 1960 yılında ünlü Bülbülü Öldürmek romanını yazdı. Yazarın tek romanı olan bu eser çok başarılı bulundu, büyük başarı kazandı ve filme çekildi. Ancak Harper Lee bir daha roman yazmadı.

   "Bülbülü Öldürmek" ilk yayımlandığında satış rekorları kırdı ve yazarını kısa sürede üne kavuşturdu. 1961 Pulitzer Edebiyat Ödülü kazandı, bir yıl sonra Gregory Peck'in başrolünü oynadığı bir filmde beyazperdeye aktarıldığında da Oscar aldı. Bu romanın böylesine büyük başarı sağlamasının nedeni, olayların çocuk ruhuna ve hayal gücüne uygun bir şekilde değerlendirilmesiydi.
Kaynak: Wikipedia

10 yorum:

  1. Bu kitabı almak için uzun süre beklemiştim, beklemek zorunda kalmıştım. Altın Kitaplar baskısı piyasada kalmayınca yeniden basılana kadar bekleyecektim. Ama Sel Yayıncılık gönlüme su serpti ve ben de hemen edindim kitabı.
    Daha okuma fırsatım olmadı ama incelemeyi okuyunca fazlası ile meraklandım. Ve Mart ayının ilk kitabı benim için umarım Bülbülü Öldürmek olacak. :)
    İncelemeniz, kitap ve yazar hakkındaki bilgilendirmeleriniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sel Yayınları'nın basımı gerçekten çok iyi oldu. Bugüne kadar okuduğum tüm Sel Yayınları çevirilerinden memnun kaldım. Bülbülü Öldürmek'in çevirisi de gayet iyiydi. Şimdiden keyifli okumalar dilerim.

      Sil
  2. Yakın bir arkadaşım sahaftan İngilizcesini alıp hediye etti bana. Okumayı çok istiyorum, bu yazıyı da beğendim. Hevesim iyice arttı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Beğeneceğinizi umuyorum. Ben de çıkacak yeni kitabı sabırsızlıkla bekliyorum.

      Sil
  3. Teşekkürler bu güzel kitabı tanıttığın için. duymuştum ama içeriğini bilmiyordum. çok ilgimi çeken konular.. not alıyorum..

    YanıtlaSil
  4. filmin türkçe dublajlı veya alt yazılısı var mı acaba? bilginiz var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türkçe dublajı var mı bilmiyorum ama altyazı aşağıdaki linkte mevcut.
      http://altyazi.org/sub/m/1479/To-Kill-a-Mockingbird.html

      Sil
  5. Teşekkürler paylaşımınız için, hem bu yazarı hem de komşusunun kitabını favori listeme ekledim :)

    YanıtlaSil
  6. Herhalde anısı her daim taze kalan kitaplardan bu kitap.
    Az önce de filmini izledim.
    izlediğim ilk siyah beyaz filmdi :)
    İnsanları olduğu gibi kabul eden, onları anlamaya çalışan, yargılamayan ve çocuklarına da bunu öğütleyen bir adama hayran olmamak elde değil gerçekten de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben izlemedim henüz filmini. Biraz zaman geçsin istiyorum açıkçası, kitabın etkisi azaldığında filmle takviye yapacağım.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...